Welke soort transport kiest u?
De keuze van het type transport (zee, lucht, weg, trein) is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de waarde en volume/gewicht van de goederen. Maar ook de bereikbaarheid van de bestemming, afgesproken leverdatum (urgentie)of simpelweg de kosten van het transport.
Bij elke wijze van transport is het verstandig om na te gaan of de verpakking van uw product daar geschikt voor is en wat er eventueel nodig is om het transport en laden te faciliteren.
Een container beladen vergt ervaring en additioneel materiaal. Daarnaast hebben vrachtwagens en containers vaak een laaddok nodig of met heftruck en palletwagen.
Verpakking en verpakkingseisen
Wereldwijd wordt steeds vaker de eis gesteld dat het hout behandeld is volgens de ISPM-15 regelgeving. (International Phytosanitary Measure 15)
De ISPM 15 beschrijft de behandelingsmethoden waarmee het hout behandeld moet worden zodat zeker is gesteld dat er geen schadelijke organismen meer in het hout aanwezig is. Het hout wordt gecertificeerd met een opdruk met het ISPM 15-logo en het land van herkomst. Gecertificeerd hout dat wordt hergebruikt of is gerepareerd moet opnieuw gecertificeerd worden.
Dit geld ook voor het hout dat gebruikt wordt bij het stuwen van de container!
Naast regelgeving kan het zijn dat een land etiketten in een bepaalde taal vereist of andere verpakkingseisen heeft. Controleer dus altijd de eisen omtrent verpakking op bijvoorbeeld Market Acces Database.
Speciaal transport
Naast het transport van normale goederen, kan het zijn dat u te maken krijgt met speciaal transport. Denk hierbij aan koelgoederen of gevarengoed. Batterijen, verf, cilinder met gas zijn al snel geclassificeerd als gevarengoed.
Als je chemische stoffen importeert, fabriceert, distribueert of gebruikt, krijg je te maken met de REACH-wetgeving. REACH staat voor Registratie Evaluatie en Autorisatie van Chemische stoffen. Je bent verplicht de risico’s van deze stoffen inzichtelijk te maken en te beperken.
Dit beïnvloedt de manier van opslag en transport, zeker de kosten. Maar ook de eisen vanuit de transporteur en voor de opslag (ook in uw magazijn) zijn zwaarder. Er is bijvoorbeeld een veiligheidsblad (MSDS) nodig en speciale etiketten op verpakking en zeecontainer, speciale verpakking en een Dangerous Goods Declaration (DGD).
Meer informatie over gevarengoed kunt u hier vinden:
– Indelingen gevarengoed per soort transport van RIVM
– ADR over gevarengoed weg
– IATA regels voor luchtvaart
– IMO / IMDG regels zeevaart
– PGS-15 richtlijnen voor opslag
Zoekt u advies met betrekking dat het transport of verpakking voor uw producten of project? VAN EYCK ADVIES helpt u graag verder. U kunt contact opnemen voor vrijblijvend gesprek.